PORTFOLIO
NOVAMEDIA
PROJEKTBESKRIVNING
PROJEKTBESKRIVNING
UPPDRAGSGIVARE
Novamedia, Postkodlotteriet.
ROLL
Art Director/Graphic Designer.
UPPDRAG
Utveckla koncept/kampanjer till print, digital kanaler och reklamfilm.
KORT OM ARBETET
Utmaningen var att kampanjerna och kommunikationen inte var konsekvent eller synkade, i varken färg, form eller copy. Det gjordes egna tolkningar av brand guideline, vilket påverkade både igenkänning och anseende av varumärket. Vi backade bandet helt och jobbade från grunden igen. Samtidigt ville vi förmedla en känsla av att det är enkelt, folkligt, roligt och äkta.
Jag var även med och tog fram koncepten ”vinnarna” På kort är det att vi vill flytta fokusen på vinnarna i lotteriet i all kommunikation. Det är dem som är Proof of concepts för lotteriet och skapar word-of-mouth med vår marknadsföring.
Vi blev inspirerad av programmet Mästarnas mästare, idrottsstjärnor känner inte varandra men har en sak gemensamt; varit mästare i sina sporter. I programmet visas också tillbakablick, mer om deras bakgrund och höjdpunkterna i deras liv.
Så vi bytte ut idrottsstjärnor mot vinnarna i lotteriet, vi lät dem berätta sin upplevelse. Det var också deras personligheter, känslor som gjorde det så varmt och äkta. Koncepten blev så uppskattad att vi utvecklade vidare och att det är nu en viktigt del i kommunikation och marknadsföring.
En annan viktigt del av arbete var också att förstå och nå målgruppen bättre, med hjälp av data och undersökningar kunde vi optimera och ständig förbättra försäljningen. 2019 tog vi inte bara budgeten, vi slog även försäljningsrekord och förbättrade anseende av varumärket.
LÄS MER OM KONCEPTENMINSKA TEXT
-
OUT OF HOMEPRINT:Flytta markören över bilden så byts den ut.DIGITAL OUT
OF HOMEDIGITAL:TELEVISION
COMMERCIAL (TVC)TV:VÄNSTER: Det var här koncepten ”Riktiga vinnare” började.
Koncepten blev så omtyckt internt och externt att vi utvecklade
den vidare som bland annat i reklamfilmer. (klippet ovanför).SOCIALA MEDIADIGITAL:Äkta känsla går inte att fejka, Vi testade med statister som vinnare
men det gick inte att återskapa deras glädje och känsla i bild.
Så vi använder enbart lotteriets vinnare i all kommunikation.Även här genomsyrar koncepten med vinnare i fokus i kampanjen.
Det görs även geografisk styrd annonsering med anpassad budskap
för att nå målgruppen.BANNERSDIGITAL:
-
OUT OF HOMEPRINT:DIGITAL OUT
OF HOMEDIGITAL:TELEVISION COMMERCIALTV:SOCIALA MEDIADIGITAL:Äkta känsla går inte att fejka, Vi testade med statister som vinnare
men det gick inte att återskapa deras glädje och känsla i bild.
Så vi använder enbart lotteriets vinnare i all kommunikation.BANNERSDIGITAL: